Brouwerij De Halve Maan haalt volledige crowdlending van €2.000.000 binnen de 24 uur op voor extra te investeren in duurzaamheid

vrijdag 10 juni 2022 —

In 2005 herstart Brouwerij De Halve Maan zijn brouwactiviteiten op het Walplein. Xavier Vanneste, zesde generatie van de Brugse brouwersfamilie, blies de brouwerij nieuw leven in met de lancering van het speciaalbier Brugse Zot. Het bier viel onmiddellijk in de smaak, zowel in Brugge als ver daarbuiten. Sindsdien is de brouwerij dan ook één van de snelst groeiende brouwerijen in ons land.

Groeien betekent ook investeren, doorheen al deze jaren volgen de investeringsrondes elkaar op. In 2019 start Brouwerij De Halve Maan met het ambitieus investeringsplan voor de bouw van een nieuwe bottelarij. Ondertussen staat er een bottelarij (die de capaciteit verdrievoudigd) in de steigers. Hiermee kan de verdere groei van de brouwerij gegarandeerd worden. In het nieuwe en state-of-the-art verwerkingscentrum zal gebruik gemaakt worden van de best beschikbare technieken op vlak van energie- en grondstofbesparing. Hierdoor kan er efficiënter, performanter en vooral duurzamer gewerkt worden.

Het personeelsbestand van De Halve Maan groeide over de jaren heen ook uit tot een uitgebreid team van sterke commerciële en operationele profielen. Daarnaast groeide het op internationaal vlak, met buitenlandse verkoopkantoren en wereldwijde distributie. Desondanks de snelle groei blijft het familiale karakter centraal staan.

De brouwerij kende al meerdere succesvolle financieringsrondes, maar slaagde er altijd in om haar onafhankelijkheid en eigenheid te behouden. Het succes van vandaag was alleen mogelijk dankzij het vertrouwen van velen. Het groeiparcours zou niet mogelijk geweest zijn zonder de steun van overheden, banken, investeerders en crowdfunders. Daarvoor is de brouwerij hen immens dankbaar.  

Één van de succesvolle financieringen was die voor de wereldberoemde ondergrondse bierpijpleiding, die brouwerij en bottelarij met elkaar verbinden. De brouwerij haalde voor de aanleg van de pijpleiding financiering op via een crowdfunding campagne. Een mijlpaal in de geschiedenis van de brouwerij, die verdere economische groei mogelijk maakte. Daarnaast zorgde het voor een serieuze beperking van CO2 uitstoot, en weerde het al heel wat zwaar vrachtverkeer in de binnenstad. Hierdoor draagt de brouwerij bij tot een meer leefbare omgeving, en toont ze aan dat duurzaamheid gecombineerd met economische groei mogelijk is.

Met de crowdfund campagne haalde de brouwerij in 2016 meer dan €400.000 op. Dit was de grootste campagne van het land, tot dan toe. Dankzij de steun van vele crowdfunders konden ze de 3,3 kilometer lange bierpijpleiding realiseren. Het succes van het project toonde aan dat mensen graag betrokken worden bij duurzame en visionaire projecten, en bezorgde de brouwerij ook een wereldwijde aandacht.

Nu is de brouwerij opnieuw ambitieus en wenst ze een extra groene investering te maken en hiervoor een totaalbedrag van €2.000.000 op te halen. Zo wil de Brugse Brouwerij verder inzetten op haar verduurzaming. Opnieuw wil De Halve Maan de ‘friends, fools, family en fans’ in het verhaal betrekken. Voor dit project gaat De Halve Maan in zee met het crowdlending platform WinWinner, een bedrijf gespecialiseerd in het samenbrengen van bedrijven en investeerders. Via het platform krijgt het publiek de mogelijkheid deel te nemen in deze groene omslag, door middel van een interessante investering.  

 Op woensdag 1 juni kondigde Brouwerij De Halve Maan zijn nieuwste project aan. Samen met het FSMA-erkend platform 'Winwinner' lanceerden ze een crowdlending campagne, waarmee ze in totaal €2.000.000 wensen op te halen om extra te investeren in duurzaamheid. Concreet wenst de brouwerij te investeren in zonnepanelen en een waterzuiveringsinstallatie, om zo de impact op het milieu nog verder terug te schroeven.

Na slechts één dag kon de brouwerij het volledige financieringsbedrag ophalen! Een ongezien resultaat, die ver boven de verwachtingen lag. Managing Director van De Halve Maan, Xavier Vanneste, reageert dan ook heugelijk op deze succesvolle campagne: “In 2016  lanceerde we al een crowdfunding campagne voor de aanleg van onze ondergrondse bierpijpleiding, toen zagen we hoe belangrijk het is om onze community te betrekken in een innovatief en duurzaam verhaal. Ook nu, bij onze verdere verduurzaming, wilden we het publiek betrekken, en met succes!”  Gisteren hield de brouwerij een evenement voor de crowdfunders van de bierpijpleiding, waar het nieuwe project in primeur werd voorgesteld aan de historische investeerders van de brouwerij. 

Jan Pieter Taillaert werkt al 17 jaar voor de brouwerij en is bijzonder fier dat hij er in slaagde om als aller eerste inschrijver in te schrijven op de crowdlending: “Op klokslag 18u heb ik mij gisteren aan de computer gezet om direct in te schrijven, ik wou er absoluut bij zijn, en ben ook van plan om nog een ticket te nemen op de naam van mijn zoon… want we zijn fan met de hele familie!”  De teller is sindsdien blijven lopen, waardoor zonet de totale investering werd gefinancierd.  De telefoon stond de hele dag roodgloeiend met mensen die belden met vragen tot intekenen.

Hiermee toont Brouwerij De Halve Maan de kracht aan van een lokaal verankerd familiaal bedrijf met sterke biermerken, die streeft naar een hoogwaardig product, geproduceerd op een verantwoorde manier.  Dat de crowdlending campagne zo vlot gelopen heeft is ongetwijfeld te danken aan de aantrekkelijkheid van de biermerken Brugse Zot en Straffe Hendrik.  Mensen zijn graag verbonden met het authentieke verhaal, en zijn echte ambassadeurs voor de brouwerij. 

Ook de Investor Relation Manager van het crowdlending platform WinWinner, Sam Vincke, reageert:  “Voor de aftrap van de campagne legden we de lat bewust heel hoog voor De Halve Maan. Dat de crowdinvesteerders zó enthousiast gingen reageren? Neen, dat hadden we niet voorzien. We verbroken ons vorige dagrecord van €110.500 met glans.”

www.halvemaan.be