Coca-Cola in België en Luxemburg introduceert doppen die vastzitten aan alle plastic flessen

vrijdag 10 februari 2023 —

Vanaf 9 februari schakelt Coca‑Cola in België en Luxemburg stapsgewijs over op aangehechte doppen voor al zijn PET-flessen*, die sinds 2021 gemaakt worden van 100% gerecycleerde plastic (rPET). De nieuwe doppen worden steeds samen met de fles ingezameld, om te vermijden dat ze achterblijven als zwerfvuil. De flessen met aangehechte doppen zullen de komende weken naar steeds meer verkooppunten doorstromen. Met deze aanpassing voldoet Coca‑Cola aan de Europese Single Use Plastics-richtlijn (SUP) die in 2024 van kracht wordt.  

Het ontwerp van de nieuwe dop bestaat uit een veiligheidsring waaraan de hersluitbare dop is bevestigd met een stevig lipje. Het plastic dopje, getest in het centrum voor Research & Development van Coca‑Cola in Anderlecht, hangt voortaan dus vast aan de hals van de fles. Zo worden dop en fles vanaf nu samen ingezameld voor recyclage. De nieuwe flessen worden lokaal geblazen en afgevuld in de Antwerpse productievestiging van Coca‑Cola. Later dit jaar zal ook de mineraalwaterbottelarij in Chaudfontaine overschakelen.

Coca‑Cola Europacific Partners heeft de ambitie om 30% CO2-uitstoot te verminderen over de hele waardeketen tegen 2030 en CO2-neutraal te worden tegen 2040. Vorig jaar ontving de mineraalwaterbottelarij in Chaudfontaine als eerste Belgische site van Coca‑Cola haar CO2-neutraliteitscertificaat, volgens PAS 2060***. Kort daarna nam het bedrijf ook 30 elektrische vrachtwagens in gebruik, als volgende stap om ook in het gebruik van zijn vloot een deel CO2-uitstoot te vermijden.

Coca‑Cola voorziet een consumentencampagne op maat en een activerende verpakkingsboodschap op de fles, met de oproep om de dop aan de fles te laten. “We willen een zo breed mogelijk publiek, zowel jongeren als ouderen, tijdig en correct informeren. Daarom zetten we in op een mooi evenwicht van efficiënte kanalen met educatieve communicatie via buitenreclame, zoals reclame via het openbaar vervoer en op posters, maar ook via digitale media, sociale media en influencers", verklaart Thomas Oth, Country Director België & Luxemburg van Coca‑Cola Services .

www.coca-cola.be