Vooral restaurants voelen impact van Tournée Minérale, persbericht van FeBeD, samen met Horeca Vlaanderen

dinsdag 28 februari 2017 —

De campagne ‘Tournée Minérale' heeft vooral impact gehad op de omzetcijfers van de restaurants. Dat blijkt uit een bevraging die Horeca Vlaanderen en FEBED hebben gevoerd bij respectievelijk horecaondernemers en drankenhandelaars.

Uit een bevraging van Horeca Vlaanderen bij 392 horecaondernemers blijkt dat 62 procent de voorbije maand minder alcoholische dranken heeft verkocht. 48 procent zegt wel een stijging te zien in de verkoop van niet-alcoholische dranken. 51 procent van de bevraagden geeft aan dat hun omzet effectief is gedaald. Specifiek voor de restaurantsector is dit zelfs 60 procent. In totaal zag 30 procent van de uitbaters zijn omzet dalen met meer dan tien procent. Bij FEBED wordt een gelijkaardige impact vastgesteld bij de drankenhandelaars. De helft van hen geeft aan een negatieve impact vast te stellen op het omzetcijfer van alcoholische dranken dat oploopt tot -15% ten opzichte van februari vorig jaar. Daartegenover staat een lichte stijging van 3,3% in waters, frisdranken en fruitsappen. Drankenhandelaars stellen minder een daling vast in hun omzetcijfer bij cafés en tavernes, maar wel bij de restaurants en dan voornamelijk in de verkoop van wijnen.

“Tournée Minérale heeft een aanzienlijke impact gehad op de sector”, zegt Filip Vanheusden, voorzitter van Horeca Vlaanderen. “Vooral in de restaurants meten we een omzetdaling. Dat onderstreept het belang van wijnen en aperitieven voor de rendabiliteit van een restaurant.”

“Als sector zijn wij uiteraard niet gekant tegen initiatieven die de gezondheid bevorderen”, zegt Gilles Vandorpe, directeur van FEBED. “Maar we vinden het wel spijtig dat er één element wordt uitgehaald terwijl er tal van andere elementen zijn die ook de gezondheid van mensen beïnvloeden zoals voldoende sporten, gezond eten of niet roken.” FEBED is dan ook vragende partij om voor volgende edities in overleg te gaan met de initiatiefnemer zodat de sector kan anticiperen op het aanbieden van alternatieven en ze niet de dupe worden van deze actie.

De helft van de horecazaken voorziet in specifieke niet-alcoholische alternatieven zoals mocktails of alcoholvrije aperitieven. “Hier ligt zeker nog een opportuniteit voor de sector. We zullen dit jaar investeren in een sensibiliseringscampagne om de sector aan te moedigen hun gamma niet-alcoholische alternatieven uit te breiden. Wel betreuren we dat Tournée Minérale via hun website laat berekenen hoeveel je kan besparen als je geen alcohol drinkt. Zo lijkt het wel een oproep om thuis te blijven, terwijl je best kan genieten op café of restaurant zonder alcohol te drinken”, besluit Vanheusden.