Q1 Resultaten AB InBev België: herstel binnen de horeca en een sterk retailkanaal

woensdag 25 mei 2022 —

Het afgelopen kwartaal toonde een duidelijk herstel van de HoReCa. Het retailkanaal boekt nog steeds betere resultaten dan tijdens de pre-covid periode.

AB InBev verwacht een volledig herstel van zijn Horeca-activiteiten. In de maand maart herstelde de horeca voor AB InBev in België zich tot op het niveau van 2019. In de maand april trainde AB InBev ruim honderd horeca mensen via Bar Pro, kwaliteitstrainingen voor professionele klanten.

Het marktaandeel binnen het AB InBev retailkanaal in België is in het eerste kwartaal in waarde toegenomen. Dit was het resultaat van een sterke samenwerking met klanten, de focus op het premiumiseren van de bierportfolio en de inzet van de teams.

In maart werden twee nieuwe bieren gelanceerd: Kwak Rouge en Kwak Blonde. Zowel in de retail als in de Horeca zijn er positieve signalen sinds de lancering. Het nieuwe kwakglas kende daarbij een groot succes. Het klassieke Kwak glas met houten hendel blijft wel nog steeds beschikbaar voor de liefhebbers.

De zoektocht naar duurzame oplossingen loopt verder voor AB InBev. Na het succes van de wereldwijde incubator van duurzame oplossingen, de 100+ accelerator, werd in Europa een nieuwe versie van de Accelerator gelanceerd met partners zoals Siemens, Bal en, Bain & Company. Het 100+ Accelerator programma focust op verschillende thematieken zoals waterbeheer, klimaatactie, circulaire verpakking, upcycling en duurzame landbouw. Verschillende startups doorlopen een selectieprocedure en moeten aantonen wat hun absolute meerwaarde is. De ondernemingen die geselecteerd worden, mogen rekenen ​ op een ondersteuning die kan oplopen tot $100.000, zowel monetair als in expertise. De selectie wordt in augustus bekend gemaakt.

Begin februari gaf de brouwer het startschot van een vernieuwde afvullijn voor flessen voor zijn 0,0% bieren, een investering van meer dan 5 miljoen euro, in het bijzijn van minister Annelies Verlinden. De vernieuwde flessenlijn toont de voortdurende inzet op het vlak van verantwoord alcoholgebruik en duurzaamheid van de brouwer. Herbruikbare flessen zorgen immers voor aanzienlijk lagere CO2-uitstoot en zijn milieuvriendelijker dan een wegwerpfles of plastic flessen.

Nu de festivalzomer steeds dichterbij komt, herleven de merken van AB InBev. Merken zoals Jupiler en Stella Artois zullen aanwezig zijn op niet minder dan 125 festivals deze zomer, een forse stijging ten aanzien van 2019. Er is eveneens een trend van langere festivalconcepten zoals het inlassen van een extra Tomorrowland weekend en Rock Werchter Encore. De festivalganger kan daarbij genieten van het festivalbier bij uitstek, Jupiler, en dit op een gloednieuwe Jupiler Dance Stage.

www.ab-inbev.be