De Belgische Brouwers kijken met vertrouwen naar de toekomst, ondanks het slechtste jaar ooit voor de brouwerijsector

vrijdag 18 juni 2021 —

Het jaarverslag 2020 bevestigt dat de COVID-19-pandemie de Belgische brouwerijsector niet heeft gespaard. Ingevolge de sluiting van de horeca gedurende bijna 6 maanden, kende de verkoop in dit segment een ongekende daling: 50% ten opzichte van 2019. Voor het eerst sinds lange tijd is ook de uitvoer van Belgische bieren gedaald (-3%). Ondanks deze zeer moeilijke periode, die ook in 2021 nog gevolgen zal hebben, is de vzw Belgische Brouwers positief over de toekomst en wil zij het merkimago van Belgisch bier en de Belgische biercultuur door Unesco als immaterieel cultureel erfgoed erkend, versterken.

Het jaarverslag 2020 bevestigt dat de COVID-19-pandemie de Belgische brouwerijsector niet heeft gespaard. Ingevolge de sluiting van de horeca gedurende bijna 6 maanden, kende de verkoop in dit segment een ongekende daling: 50% ten opzichte van 2019. Voor het eerst sinds lange tijd is ook de uitvoer van Belgische bieren gedaald (-3%). Ondanks deze zeer moeilijke periode, die ook in 2021 nog gevolgen zal hebben, is de vzw Belgische Brouwers positief over de toekomst en wil zij het merkimago van Belgisch bier en de Belgische biercultuur door Unesco als immaterieel cultureel erfgoed erkend, versterken.

En deze daling van de cijfers blijft niet beperkt tot de bieren die in ons land worden gedronken. In de context van deze ongekende wereldwijde crisis is de export van Belgische bieren ook voor het eerst sinds lang gedaald (-3%). Terwijl er binnen de EU een lichte stijging is (3%), is de uitvoer naar landen buiten de EU aanzienlijk gedaald (-18%). De uitvoer vertegenwoordigt meer dan 70% van de Belgische bierproductie. Ondanks de crisis is het aantal brouwerijen in België gestegen van 340 tot 379. Er kwamen 60 nieuwe brouwerijen bij maar 21 sloten ook definitief de deuren.

Ook al is de sector zwaar getroffen door de crisis, toch hebben de federale en regionale steunmaatregelen vele brouwerijen in staat gesteld het hoofd boven water te houden. De Belgische brouwers hebben ook initiatieven genomen om de horecasector te steunen via acties zoals "Horeca Comeback". Dankzij dit initiatief konden consumenten bijdragen tot de ondersteuning van één of meer horecagelegenheden door waardebonnen te kopen die zij in hun favoriete restaurants, (snack)bars en cafés konden gebruiken zodra deze weer de deuren openden. De heropening van de horeca betekent echter niet het einde van de moeilijkheden. Daarom is het belangrijk om enerzijds de horeca en de brouwerijsector te blijven steunen en anderzijds hen in staat te stellen zaken te doen. Het is derhalve van essentieel belang dat de belastingdruk niet wordt verhoogd en er geen extra regelgeving of beperkingen worden ingevoerd. Belgische Brouwers hoopt dat de gezondheidssituatie verder positief blijft evolueren zodat het leven hoe langer hoe meer zijn normale gang kan gaan zonder capaciteitsbeperkende maatregelen.

Hoewel het moeilijk is om de evolutie van de volumes te voorspellen, ambieert Belgische Brouwers betere cijfers in 2021 dan in 2020, en nog betere cijfers in 2022. Met een stijging van de verkoop met 2% laat de detailhandel (retail) een lichte evolutie in de consumptietrends zien. De zeer recente volledige heropening van de horecasector biedt ook hoop voor de brouwerijsector, aangezien deze zou moeten leiden tot een aanzienlijk herstel van de volumes. Na vele maanden van verminderde activiteit geven de Belgische brouwers blijk van groot enthousiasme om hun activiteiten opnieuw op te starten.

Krishan Maudgal, directeur van de vzw Belgische Brouwers VZW, voegt daaraan toe: “De crisis heeft aangetoond dat de horecasector veel meer is dan een plaats om iets te drinken. De heropening van de terrassen en vervolgens van de binnenruimtes gaven het mentale welzijn van de Belgen een boost. De crisis heeft aangetoond dat het belangrijk is om ontmoetingsplaatsen, zoals cafés, die integraal deel uitmaken van ons cultureel erfgoed, in stand te houden.”

De komende jaren wil Belgische Brouwers het merkimago van Belgisch bier verder versterken. De groei van de uitvoer binnen Europa, en in het bijzonder van de verkoop in de retail in die regio, toont aan dat Belgisch bier reeds een sterk internationaal imago heeft. Krishan Maudgal gaat verder: “Het merk ‘Belgisch bier’ heeft een reputatie, een zekere aanwezigheid op de exportmarkt. In verschillende landen, zoals Frankrijk, kan men zich geen supermarkt voorstellen zonder een vrij ruim aanbod van Belgische merken”. Ook al geniet de Belgische biercultuur door Unesco toegevoegd aan de Representatieve lijst van het immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid, reeds een zekere bekendheid, toch zal deze blijven voortleven en zich verder ontwikkelen. De passie, creativiteit en knowhow van de brouwers zullen hen in staat stellen de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. Zo zal het toekomstige bierbelevingscentrum “Belgian Beer World”, dat in 2023 in de Beurs van Brussel wordt geopend, een mooie internationale etalage worden voor de Belgische biercultuur. Belgian Beer World is niet alleen gevestigd in het iconische gebouw van de Beurs, maar het zal de bezoekers ook een meeslepende en interactieve ervaring bieden. Het bezoekersparcours zal de typische Belgische culturele kenmerken belichten (Belgitude), de diversiteit van onze bieren en de link tussen onze bieren en ons land. Het imago van België als land zal hierdoor m.a.w. worden versterkt. Alcoholvrij bier blijft aan populariteit winnen Door de afgelasting van festivals, sport- en culturele evenementen en andere manifestaties was de daling van de verkoop van pilsbieren meer uitgesproken dan die van speciaalbieren. Meer in het algemeen kiezen bierdrinkers steeds vaker het type bier dat zij drinken in functie van het consumptiemoment. Speciale (zwaardere) bieren worden meer gedegusteerd, terwijl alcoholvrije of - arme bieren meer gedronken worden wanneer de omstandigheden dat vereisen. Consumenten worden zich steeds bewuster van alcohol en passen hun drinkgedrag daaraan aan. Alcoholvrij bier is een zeer goed alternatief wanneer men geen alcohol wil of kan drinken, en is vaak gezonder dan vele andere alcoholvrije dranken. Interessant is dat de verkoop van alcoholvrije of -arme bieren in 2020 stabiel is gebleven (in tegenstelling tot andere biertypes)

U kan het jaarverslag van de Belgische Brouwers HIER downloaden.