'Start-up' van AB InBev brouwt non-alcoholisch drankje

vrijdag 11 augustus 2017 —

De Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev lanceert een nieuw drankje zonder alcohol, dat de naam Canvas draagt. Het is gemaakt van 'draf', de graanresten die overblijven na het brouwproces van bier. Daaraan voegt het plantaardige ingrediënten toe om een melkachtig drankje te verkrijgen met verschillende smaken als koffie, kokos en chai kruiden.

Het gaat om een initiatief van ZxVentures, een onderdeel van AB InBev dat bezig is met innovatie. Met het nieuwe drankje, dat zich lijkt te richten op een jong publiek, kan AB InBev zijn aanbod dranken met weinig of geen alcohol uitbreiden. De brouwer wil dat in 2025 20 procent van alle drank die het verkoopt weinig of geen alcohol bevat. De brouwer heeft nog een eind te gaan, want in België zat het vorig jaar nog maar aan 2 procent dranken met weinig of geen alcohol.

Om zijn doel te bereiken lanceerde AB InBev al Jupiler 0.0 en Hoegaarden Radler. Twee weken geleden nam de brouwer nog het Amerikaanse Hiball over. Dat maakt 'biologische' energiedrankjes, die cafeïne en andere energiesupplementen bevatten. Ook Alta Palla, Hiballs merk van bruiswaters en frisdrank, komt mee naar AB InBev.