Spadel lanceert zijn ‘Source of Change’ verpakkingsstrategie 2025

vrijdag 28 juni 2019 —

‘Volledig circulair worden en bijdragen aan de gezondheid van het milieu en van de mens’ omschrijft de visie van de nieuwe strategie voor duurzame verpakkingen 2025 van Spadel die op 25 juni 2019 werd gelanceerd. Spadel is zich ten volle bewust van de impact die verpakkingen hebben op het milieu en wil een toonaangevende rol spelen om de toekomst vorm te geven. Met 10 verbintenissen rond 4 centrale pijlers wil ‘Source of Change’ de transitie van Spadel naar een circulaire economie versnellen. Transparantie en partnerships vormen de fundamenten van deze strategie. Zo heeft Spadel de ‘New Plastics Economy Global Commitment’ van de Ellen MacArthur Foundation onderschreven.

Spadel is ruim erkend als pionier in duurzame ontwikkeling in Europa en komt al lang op voor ambitieuze klimaatacties. Het bedrijfsmodel van de merken van  Spadel is gebaseerd op de bescherming van kwaliteitsvolnatuurlijkmineraalwater, het heeft dan ook altijd al blijk gegeven van een sterk lokaal engagement. Zo zet het in op minder voedselkilometers met een kleine voetafdruk, de bescherming van de biodiversiteit en investeert het ook in lokale partnerships.

Nu staan ze echter voor nieuwe uitdagingen rond duurzaamheid om een meer circulaire economie tot stand te brengen. Spadel deelt de bezorgdheid over de invloed van zijn verpakkingen op het milieu. Daarom heeft de groep actie ondernomen en de ‘Source of Change’ verpakkingsstrategie 2025 ontwikkeld, die draait rond 4 centrale begrippen: Reinvent, Reduce, Recycle en Restore.

Marc du Bois, CEO van Spadel: onze consumenten hebben steeds meer oog voor de impact van hun consumptie  op het milieu, en wij delen deze bezorgdheid. De doelstelling om afval te elimineren en materialen te hergebruiken heeft overal wind in de zeilen.

Spadel wil betekenisvol en ambitieus inspelen op deze veranderende context en heeft daarom zijn verpakkingsstrategie 2025 opgezet als een ‘Source of Change’. Natuur en duurzaamheid maken immers de kern uit van wie wij zijn, zoals ook uit onze duurzaamheidsfilosofie blijkt: Natural hydration, Healthy tomorrow!

Reinvent: innovatie in design en herbruikbare formaten

Spadel zal de principes van het ’Cradle-to-Cradle EcoDesign’ toepassen, waarbij circulariteit wordt verbonden met gezonde materialen, ondersteund door externe controle. Eén merk zal tegen 2020 al het C2C-certificaat hebben.

Ze zullen hun herbruikbare formaten verdubbelen tegen 2025 om de behoefte aan verpakkingen voor eenmalig gebruik terug te dringen. Devin biedt vandaag al een herbruikbare fles van 19 liter aan.

Spadel innoveert met nieuwe bedrijfsmodellen. Ze zijn onlangs toegetreden tot het ‘ToasterLAB’, een programma voor bedrijfsversnelling dat startups aantrekt die werken rond duurzame verpakkingen en gezondheidsdranken.

Ze lanceren ook hun intern labo (The Waterhouse Lab) om ideeën te versnellen om hun water op een andere manier bij de consument te brengen, inclusief alternatieven voor plastic.

Reduce: plastic en koolstofvoetafdruk verder verminderen

Spadel zal zijn plastic voetafdruk (eenmalig verbruikt) tegen 2025 met 15% verminderen (in gewicht). Het totale volume aan plastic verpakkingen gebruikt in 2018 bedraagt 25.047 ton.

Tegen 2020 zullen al hun flessen koolstofneutraal zijn, onafhankelijk gecontroleerd door CO2logic.

Recycle: 100% gerecycleerde materialen gebruiken

Al hun verpakkingen zullen 100% recycleerbaar zijn en moeten tegen 2025 vervaardigd zijn uit 100% hergebruikt of gerecycleerd materiaal. Voor hun plastic flessen streven we ernaar om 30% rPET te gebruiken tegen 2022 en 100% tegen 2025 - afhankelijk van de beschikbaarheid van kwalitatief rPET, een thema waarop we zullen werken.

Spadel streeft ernaar om tegen 2025 100% van de verpakkingen die het op de markt brengt, terug  in  te  zamelen. In 2019 startten verschillende proefprojecten met klanten van Spadel in België en Nederland, waarbij aanmoedigingsprogramma’s worden uitgetest om de mate van inzameling en recyclage te verhogen. In april 2019 was Carola samen met Zéro Déchet Strasbourg medeoprichter van ‘Alsace consigne’, een initiatief om het gebruik van glas te herdenken, verbeteren en ontwikkelen aan de hand van een statiegeldregeling.

Restore: zwerfvuil bestrijden

Tegen 2022 zullen alle merken een ‘nul zwerfvuil’ boodschap opnemen in hun communicatiekanalen. In 2019 lanceert Bru al de boodschap tegen zwerfvuil ‘Together – Recycle’. De voorbije drie jaar werkte Brecon Carreg samen met Recycle for Wales voor de campagne ‘Run Refuel Recycle’, die nu al 1 miljoen mensen heeft bereikt.

Spadel ontwikkelt strategische partnerships met organisaties in al zijn markten om zwerfafval zowel in zee als op het land tegen 2022 te voorkomen en te bestrijden. In 2018 ondertekende Spadel een partnership van drie jaar met The SeaCleaners, de organisatie die zich inzet om het plastic in de oceanen op te ruimen, met Yvan Bourgnon aan het hoofd. In België ondertekent Spadel een partnership met GoodPlanet om programma’s te ontwikkelen en op te starten rond nul zwerfvuil en recycleren voor scholen en organisaties.

Transparantie en partnerships als fundamenten voor ‘Source of Change’

Ze ondertekenen het ‘New Plastics Economy Global Commitment’ van de Ellen MacArthur Foundation. Daarom zullen we jaarlijks verslag uitbrengen over onze vorderingen.

In dezelfde geest van samenwerking willen we alle stakeholders, waaronder ook de media, uitnodigen om ideeën te delen die kunnen helpen om deze doelstellingen te bereiken. Ontdek nu het ‘Source of Change’-platform en neem er regelmatig een kijkje voor de laatste nieuwigheden: sourceofchange.spadel.com.