Prik&Tik start met online drinks shop www.prikentik.be

vrijdag 2 februari 2018 —

De 88ste winkel van drankenketen Prik&Tik is niet langer een ‘brick & mortar store’, maar wel de online drinks shop ‘prikentik.be’. Na twee jaar voorbereiding, inclusief exhaustief marktonderzoek, besloot de keten dat het momentum daar was om deze stap te zetten.

Van bij de start kan de klant zijn keuze maken uit meer dan 3500 productreferenties. De online shop biedt een totaal assortiment aan, met focus op speciale bieren en sterke dranken. De pilootfase bevestigde trouwens dat online klanten eerder zoeken naar specialiteiten dan wel naar de courante bieren, gins en frisdranken. Tegen einde 2018 mikt Prik&Tik op een omzet die het equivalent is van een fysieke winkel.

Na een eerder aarzelende start van het online shoppen in België, zeker in vergelijking met onze buurlanden, kende de online markt in ons land vorig jaar een bijzonder explosieve groei. Niet alleen de ondertussen klassieke online sectoren zoals kleding en de reissector groeiden sterk, ook de kleinere nichemarkten deden het goed. Vooral dat laatste is voor Prik&Tik een erg belangrijke indicator. “We merken ook dat de consument gevoelig is voor het argument ‘koop Belgisch’, ook online”, zegt Filip Sevens, algemeen directeur van Prik&Tik. Retailspecialist Gino Van Ossel en retailer Schoenen Torfs kwamen trouwens tot diezelfde conclusie. De voorwaarde is wel dat je een goed afgebakende niche kiest met een mooi kwalitatief aanbod en dat je vermijdt om de grote internationale spelers op hun terrein te bekampen. De niche van Prik&Tik is de drankenmarkt en in die niche legt Prik&Tik het accent op de diepte van hun aanbod. “Zo spelen we in op twee belangrijke markttrends: de steile opmars van de zogenaamde craft beers en de populariteit van de speciale gins. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we ons concentreren op het aanbod binnen- en buitenlandse speciale bieren en gins. Maar ook in het segment aperitieven, rums, whisky’s en frisdranken hebben we een mooi aanbod. We kennen de markt beter dan wie ook en volgen nauwgezet de markttendensen waar we op inspelen met een dynamische aanpak van ons gamma”, aldus Filip Sevens.

Vandaag groepeert Prik&Tik 87 winkels in Vlaanderen en Brussel, en binnen een paar maanden zal de kaap van 90 winkels overschreden worden.

www.prikentik.be