Prik&Tik: Nationaal onderhandelen, regionaal bevoorraden

vrijdag 16 november 2018 —

Met 120 drankenhandelaars profileert de coöperatieve Prik&Tik zich steeds meer als een nationaal distributieplatform. Inmiddels werd een nationale accountmanager aangeworven voor onderhandelingen met horecaketens, bedrijven, woonzorgcentra en organisatoren van evenementen die in meerdere regio's actief zijn. Zij worden vervolgens bevoorraad door verschillende regionale Prik&Tik-leden die inzetten op flexibiliteit en persoonlijke services.

In het nummer van november van Café & Bistro wordt een interview van Filip Sevens (Prik&Tik) door Geert Van Lierde gepubliceerd. U vindt hierna de hoofdpunten van deze artikel. De volledige versie vindt u terug in de editie van november van Café & Bistro.

Prik&Tik werd een dertigtal jaar geleden opgericht als een coöperatieve aankoopvereniging ten dienste van de zelfstandige drankenhandelaar. De coöperatieve groepeert inmiddels 120 drankenhandelaars. In mei van dit jaar traden ook de leden van het Henegouwse Négoboissons toe, waardoor de vereniging zich voortaan sterker kan profileren in Wallonië. "Prik&Tik heeft ondertussen een marktaandeel van meer dan 20% in de drankendistributie in België. Bij sommige brouwerijen doen ze ondertussen tot meer dan 30% van hun on trade volume", verduidelijkt algemeen directeur Filip Sevens. "Naar de toekomst beogen wij nog een uitbreiding en spreiding van onze leden in heel België, waardoor wij ons kunnen manifesteren als een nationaal distributieplatform in samenwerking met en ten behoeve van de zelfstandige drankenhandelaar."

"Sinds een vijftal jaar zien wij dat horecaondernemers vaak meerdere zaken leiden of dat mini-ketens ontstaan. Gelijktijdig fusioneren of verenigen ook woonzorgcentra zich in samenwerkingsverbanden en grote groepen. Organisatoren van evenementen zijn vaak in het hele land actief. Bedrijven hebben soms meerdere vestigingen. Tot nog toe werkten zij vaak samen met lokale handelaars of via de directe distributie van brouwerijen, maar steeds meer weerklinkt de vraag naar een nationale actieve drankenhandelaar die wel de faciliteiten en de dienstverlening van een lokale of regionaal actieve drankenhandelaar kan vervullen" vervolgt Filip Sevens. Vanuit die optiek is Prik&Tik zich gaan profileren als een nationale partner voor commercieel overleg en onderhandelingen. "Projecten worden in overleg met de leden onderhandeld. Als wij bijvoorbeeld een contract binnenhalen, voor diverse horecazaken, dan wordt de praktische uitvoering daarvan toevertrouwd aan een nabijgelegen Prik&Tik-drankencentrale. Wij hebben met deze nationale strategie de voorbije maanden al enkele mooie projecten gerealiseerd. Voor Prik&Tik is het een nieuw kanaal waarin wij onze activiteiten kunnen uitbreiden en dat zonder meer ten dienste van onze 120 leden. De belangstelling ervoor is zeer groot en wij noteren alvast mooie groeicijfers" merkt Filip Sevens op.

Prik&Tik benaderd de bestaande horecaklanten van zijn leden sinds kort ook proactief. In samenwerking met een extern call center worden horecaondernemers gecontacteerd en gewezen op uitzonderlijke promoties en voordeelaanbiedingen. Hierdoor realiseert Prik&Tik een organische groei binnen het bestaande cliënteel van de aangesloten leden. Het uiteindelijke doel is om bij elke klant een volledig assortiment van dranken te kunnen overeenkomen met de horecaondernemer.

www.prikentik.be