Niet alle water is evenwaardig

woensdag 29 mei 2019 —

Op restaurant bestellen meer dan 8 op de 10 klanten systematisch of vaak water. Bijna iedereen (97%) verwacht natuurlijk mineraalwater te ontvangen en geen (al dan niet gefilterd) leidingwater.

Momenteel bestaat er echter in België, in tegenstelling tot in andere landen, geen wettelijke verplichting om de consument te informeren wanneer gezuiverd water wordt opgediend. Dat gebrek aan transparantie zint de consument echter allerminst.

Daarom pleit de VIWF (de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie) voor transparante informatie over water en dranken in het algemeen, waaronder gefilterd water dat in restaurants wordt opgediend, want klanten hebben het recht te weten wat ze drinken. De VIWF wil dan ook dat behandeld drinkwater dat in een fles of karaf wordt opgediend in de horeca net als in Frankrijk wordt vergezeld van de vermelding ‘behandeld drinkwater’.

Met een informatiecampagne wil VIWF enerzijds de consumenten informeren over de huidige situatie en anderzijds ook de voordelen van gebotteld water in de verf zetten. Gebotteld water is immers een van de meest natuurlijke voedingsmiddelen, is per definitie niet chemisch behandeld en zeer regelmatig gecontroleerd op tal van parameters.

De leden van FEBED kunnen de folder via het secretariaat krijgen en/of HIER downloaden.

www.wateroprestaurant.be