Keynote speech Michel Moortgat, CEO Brouwerij Duvel-Moortgat

woensdag 3 april 2019 —

Als we zien welke weg de Brouwerij Moortgat de laatste jaren afgelegd heeft, konden we voor het thema professionalisering  geen betere keynote spreker wensen dan Michel Moortgat.  In zijn inspirerende toespraak had hij het over weten wat de sterktes en zwaktes zijn van je bedrijf, keuzes maken, het beschikken over de juiste informatie, het belang van goede medewerkers, het tijdig regelen van de opvolging en het belang van kwaliteit. 

Michel Moortgat begon zijn toespraak met in het kort de geschiedenis van de brouwerij, die sterk verbonden is met de familie geschiedenis , toe te lichten.  Daaruit bleek onmiddellijk het belang van het tijdig regelen van de opvolging binnen een onderneming.  Slechts 20 % van de familiale ondernemingen halen de derde generatie en slechts 6 % de vierde generatie. Je mag de opvolging niet laten regelen door de aankomende generatie.  Het is de regerende generatie die de opvolging moet vastleggen.  De keuze moet gebaseerd zijn op de competenties van de opvolger.  Het familie bedrijf mag geen opvangtehuis worden voor familie leden. Indien de competenties niet binnen de familie gevonden worden, moet je openstaan voor een opvolger die van buiten de familie komt.

Als ondernemer moet je duidelijke keuzes maken.  Bepaal wie je wil zijn en wie je niet wil zijn.  Zal ik mij toeleggen enkel op dranken of ook voeding verkopen?  Wil ik een lokale speler zijn of heb ik regionale ambities?  Wat is mijn toegevoegde waarde?  Wat wil ik niet doen?

Om de juiste keuzes te maken, moet je over degelijke informatie beschikken. Meten is weten.  Dat begint met een sterkte-zwakte (SWOT) analyse van je eigen onderneming.  Daarnaast is het beschikken over de juiste informatie van de markt en de regio waarin je opereert van essentieel belang.  Analyseer ook de mislukkingen die je hebt meegemaakt. Dit helpt keuzes maken om je onderneming duidelijker te profileren, successen te boeken en je onderneming te laten groeien.

Verandering is een vaststaand feit.  Zie het als een opportuniteit en niet als een bedreiging. Mensen zullen blijven eten en drinken, maar niet meer op dezelfde manier , niet meer dezelfde producten en niet meer op dezelfde locatie. Meer natuurlijke voeding en meer laag- en niet alcoholische dranken zijn evoluties die duidelijk aanwezig zijn.  52 % van de bierdrinkers willen hun verbruik verminderen.  De markt van de niet alcoholische dranken is 7 miljard dollar groter dan 4 jaar terug. Deze trends kan je niet negeren.

Kwaliteit in al wat je doet is van belang voor het succes van de onderneming.  Dit gaat zowel over de keuze van de grondstoffen, de investeringen in technologie, de mensen die deel uitmaken van je ploeg als de partners die je kiest om mee samen te werken.

Michel Moortgat gaf een interessant inzicht over tijdsperceptie.  In het Westen zien we de tijd als een lineair gegeven.  21 maart komt na 20 maart, 2019 komt na 2018, enz.  Wat voorbij is, is voorbij en komt niet meer terug.  In China is de tijd een circulair gegeven.  Na de dag komt de nacht en daarna wordt het opnieuw dag.  De seizoenen volgen elkaar op. De winter is niet verdwenen,  volgend jaar komt die terug.  De dagen en de seizoenen zijn niet voorbij, ze herhalen zich steeds.  Je kan de tijd ook als een slinger (pendulum) zien.  Kijk naar het verleden om inzichten in de toekomst te verwerven.  Michel Moortgat gaf hier het voorbeeld van de winkels.  40-50 jaar geleden hadden we overal buurtwinkels.  Door de jaren heen, zijn die verdwenen en vervangen door supermarkten.  Supermarkten werden vervangen door hypermarkten. Vandaag zien we overal kleinere superettes als buurtwinkels terug opduiken.  Hetzelfde fenomeen heb je bij brouwerijen.  Rond 1900 had je in België 3387 brouwerijen.  In het jaar 2000 zaten we op een dieptepunt met slechts 100 brouwerijen en nu zijn er terug 278 brouwerijen in ons land.  In de Verenigde Staten is die trend nog sterker aanwezig.  Rond 1900 waren er 1800 brouwerijen.  In 1970 slechts 120 en nu zijn er meer dan 7000 brouwerijen.

Michel Moortgat sloot zijn toespraak af met de tendensen die hij in de markt waarneemt:

  • ·        Fragmentatie: er is een evolutie naar kleiner, trager en menselijker. De glans van grote       merken daalt.
  • ·        Consolidatie
  • ·        Voeding en gezondheid: natuurlijke en bio ingrediënten
  • ·        Transparantie: consumenten willen weten wat in hun voeding zit
  • ·        Laag- en niet alcoholische dranken
  • ·        Premiumization