Grote merken willen plastic terugdringen door verpakkingen terug te nemen

vrijdag 1 februari 2019 —

Een aantal multinationals werkt mee aan een proefproject om het gebruik van eenmalig plastic serieus terug te dringen, zonder dat de klant extra moeite moet doen.

Dat werd verleden week aangekondigd op het World Economic Forum in Davos.

Het proefproject heet 'Loop' en werd op punt gesteld door het recyclagebedrijf Terracycle. De werking is gebaseerd op die van de bierhandelaar van weleer, die glazen flessen bier bracht en de lege opnieuw meenam om later opnieuw te vullen.

Onder meer Unilever, PepsiCo, Coca-Cola en Procter & Gamble Tesco hebben ingetekend op het proefproject. PepsiCo bijvoorbeeld zal in Parijs zijn Tropicana-fruitsappen beschikbaar maken in glazen flessen en Quaker-muesli in stalen opbergdozen. Nestlé liet een stalen doosje ontwikkelen om zijn ijscrème van Häagen-Dazs te laten leveren in New York.

Er komt ook één online platform. Gebruikers bestellen hun producten online en betalen een waarborg voor de herbruikbare verpakkingen.