Gouverneurs engageren zich voor La Trappe

vrijdag 9 november 2018 —

In de ruim twaalf jaar dat de trappistenbieren van La Trappe op de Belgische markt worden verkocht, zijn zij uitgegroeid tot een vaste waarde. Consumenten aanvaarden de oudste Nederlandse trappist ondertussen als een "echte Belg", en dat mede dankzijn het engagement van zo'n 200 horecazaken die werden erkend als La Trappe-gouverneurs.

"Dit jaar overschrijden wij met La Trappe de 100 .000 hl.", opent Thijs Thijssen, commercieel directeur voor La Trappe. "De vraag naar onze t rappistenbieren neemt almaar toe in Nederland, maar ook in België en Frankrijk. Om capaciteitsproblemen op te vangen, investeren wij in een flinke uitbreiding van de gist- en lager­ capaciteit . Traditioneel was Dubbel het belangrijkste bier in onze portfolio maar dat verandert. Dit jaar overheersen Blond - dat meerdere onderscheidingen heeft behaald op onder andere de European Beer Star en de World Beer Cup - Quadrupel en de 'Witte Trappist'. Laatstgenoemde heeft het zeer goed gedaan dankzij de uitstekende zomer maar ook omdat steeds meer consumenten zoeken naar een bier met minder alcohol maar toch met behoorlijk veel smaak", stelt Thijs Thijssen.

"In België blijft Quadrupel het belangrijkste bier", treedt Belgisch verkoopleider Didi Decaestecker bij. "Daarna volgen Tripel, Blond en Dubbel. De 'Witte Trappist' willen wij alleszins sterker positioneren, maar de Belgische consument denkt niet meteen aan een trappistenbier wanneer hij een witbier wil bestellen. In samenspraak met de ruim 200 Belgische gouverneurs die La Trappe actief promoten, moeten wij het verhaal over ons ongefilterd witbier kunnen vertellen".

"Wij zijn nu zo'n twaalf jaar actief op de Belgische markt en blikken daarop positief terug", vervolgt Thijs Thijssen. "Wij zijn er nog op het juiste moment gekomen. Destijds waren wij het enige Nederlandse trappistenbier en het zesde trappisten bier wereld wijd. Ondertussen zijn er verschillende trappistenbieren bijgekomen. In die tijdspanne hebben wij ons kunnen positioneren en worden wij er bijna zo goed aanvaard ais een Belgische trappist. Dat heeft uiteraard te maken met de kwaliteit van onze bieren maar net zo goed met de wijze waarop wij ons aan de horeca en de consument voorstellen".

"Wij worden echt gesteund door de 205 Belgische La Trappe­ gouverneurs", beklemtoont Didi Decaestecker. "Die worden nauwgezet geselecteerd en getoetst op hun vakmanschap en kennis over La Trappe. Op termijn rekenen wij willen wij doorgroeien tot 300 gouverneurs en die blijven wij actief ondersteunen. Wij nodigen hen regelmatig uit in de abdij opdat zij voluit kunnen vertellen over de abdij, trappistenbieren en La Trappe.

Volgend jaar is het ook tien jaar geleden dat La Trappe voor het eerst uitpakte met een Quadrupel Oak Aged. Daarvan wordt telkens slechts een beperkte hoeveelheid gebrouwen en gelagerd in een diversiteit aan houten vaten van verschillende origine. Telkens wordt een specifieke blend gemaakt; ondertussen is men reeds aan de 32e blend toe van Quadrupel Oak Aged die uitsluitend in het proeflokaal van de abdij wordt verkocht. In 2019 is het overigens ook tien jaar geleden dat La Trappe lsid'Or als gelegenheidsbier werd gebrouwen voor de 125e verjaardag van de abdij Onze Lieve Vrouw van Koninsghoeven. Dit 7,5 vol.% sterk amberkleurig bier is niet alleen het favoriete bier van vader abt, het is inmiddels uitgegroeid tot een van de toppers bij de bezoekers aan het proeflokaal waardoor het bier misschien wel meer in zijn mars heeft .

www.latrappe.nl

Bron: Café & Bistro