E-commerce neemt verder aan belang toe!

vrijdag 24 november 2017 —

In zijn laatste rapport 'What's next in E-Commerce' is studiebureau Nielsen duidelijk: de onlineverkoop van FMCG's (fast moving consumer goods, ofwel consumentenproducten met een snelle omloop) zal de komende jaren sterk groeien, op voorwaarde dat de retailers er klaar voor zijn.

Volgens Nielsen zal de verkoop van FMGC's exponentieel toenemen. De prognose van het studiebureau is dat de mondiale e-commerceverkoop tegen 2020 met 20% zal groeien, tegenover een jaarlijkse groei van 4% voor FMGC's vandaag.

Opdat verkopers van FMGC's van die opwaartse tendens zouden kunnen profiteren, vestigt het onderzoek de aandacht op vier punten. Want hoewel de vraag van de steeds sterker geconnecteerde consument een van de groeifactoren van e-commerce is, moet ook al het overige coherent zijn …

Handelaars zullen blijk moeten geven van soepelheid t.a.v. een vraag die voortdurend verandert en beïnvloed wordt door de ultrageconnecteerde consument, die steeds verder van fysieke winkels af komt te staan.

Op het vlak van flexibiliteit zijn de plaats en het tijdstip waarop boodschappen, met name voedingsmiddelen, worden geleverd weliswaar belangrijke eisen die consumenten stellen, maar er moet ook rekening worden gehouden met het gemak inzake betaalmiddelen of nog de temperatuur waarop de producten geleverd worden, nl. omgevingstemperatuur, gekoeld of zelfs diepgevroren.

De ongrijpbare voedingskorf, volgens de cijfers van Nielsen dé grote afwezige in de e-commerce-uitgaven, groeit uit tot de Heilige Graal voor onlinesupermarkten: consumenten die ervan hebben geproefd, blijven overtuigd.

De laatste belangrijke factor waarmee rekening moet worden gehouden is aantrekkelijkheid, maar te veel is nergens voor nodig. Nielsen gebruikt in dat verband de volgende metafoor: we zijn niet verbaasd of verwonderd dat het licht brandt wanneer we de schakelaar aanknippen of dat het water stroomt wanneer we de kraan opendraaien. Zodra er schakelaars en kranen zijn, vallen ze consumenten al snel niet meer op, maar haal ze weg en het wordt moeilijk voor hen ...

Meer informatie kan u raadplegen via: http://www.nielsen.com/ph/en/insights/news/2017/whats-next-in-e-commerce.html