Drankenhandelaars helpen milieu probleem oplossen

vrijdag 22 november 2019 —

Ons persbericht van 19 november - De Belgische drankenhandelaars willen het milieu probleem helpen oplossen en lanceren de campagne ‘Doe de fles nog eens vol … en nog eens… en nog eens… en nog eens… ‘ Een herbruikbare glazen fles is de meest energie efficiënte verpakking.  Na drie maal vullen heb je minder energie verbruikt dan met een eenmalige drankverpakking.  De campagne wordt gelanceerd op ‘De dag van de Drankenhandelaar’ op 23 november. De campagne motiveert de gezinnen om dranken in gewaarborgde (herbruikbare) verpakkingen te kopen.  122 drankenwinkels, verspreid over gans België nemen deel aan de actie.

De Belgische drankenhandelaars zijn kampioen in het verdelen van herbruikbare verpakkingen. Niet minder dan 81,7 % van alle bieren, waters en frisdranken die in 2018 aan horeca klanten werden geleverd, waren in herbruikbare verpakkingen.

Volgens Professor Karine Van Doorsselaer, docent Productontwikkeling aan de Faculteit Ontwerpwetenschappen van de Universiteit Antwerpen, moeten we overstappen van een lineaire economie naar een circulaire economie. Een lineaire economie leidt naar afval, vervuiling en uitputting van de grondstoffen.  Een van de basisprincipes van de circulaire economie is dat een product zo lang mogelijk moet gebruikt worden in zijn oorspronkelijke vorm, zonder het te wijzigen en eventueel door meerdere gebruikers.  Pas als je het product niet meer kan gebruikt worden, moet je het recycleren. Dit is ook van toepassing op verpakkingen.  De gewaarborgde flessen passen perfect in deze visie. De drankenproducenten worden aangespoord dit toe te passen bij hun productontwikkeling.   Een gewaarborgde glazen fles kan 50 maal opnieuw gevuld worden.  Rekening houdend met uitval, zoals breuk en verlies, wordt een fles gemiddeld 30 maal opnieuw gevuld.  Als je weet dat bij een gemiddelde transportafstand van 155 km (tussen producent en consument) een glazen fles de meest energie efficiënte drankverpakking is, dan moet je niet twijfelen en je dranken in gewaarborgde glazen verpakking kopen.

Daarbij komt dat glas een inert materiaal is waardoor het de meest geschikte verpakking is voor dranken.  Er is geen interactie met dranken en is recycleerbaar zonder kwaliteitsverlies.

Om de gezinnen te stimuleren hun dranken in gewaarborgde verpakkingen te kopen, heeft FEBED de campagne ‘Doe de fles nog eens vol…en nog eens…en nog eens…en nog eens…’ontwikkeld.  De aarde is blij met de flessen die steeds opnieuw gevuld worden.

Promotie materiaal werd ontworpen om de consument de sensibiliseren voordat hij zijn aankoop verricht: Facebook campagne, animatie filmpje, spandoek, totem en affiche.  Eenmaal in het schap wensen we de consument te motiveren door hem attent te maken welke dranken in gewaarborgde verpakking zijn (wobbler en plafondhanger) en een promotie aan te bieden op dranken in gewaarborgde verpakking,  aangeboden door de deelnemende producenten. Ook draagtassen zijn ontworpen om het transport makkelijker te maken.

Niet enkel met grote investeringen kan je Uw steentje bijdragen aan een beter leefmilieu. Ook met kleine dingen en zonder bijkomende uitgaven  kan je het verschil maken.