Dranken Koen Van Dyck te Tielt-Winge: “blijven innoveren om mee te zijn met onze tijd”

vrijdag 19 oktober 2018 —

Deze editie van onze rubriek "Een drankenhandelaar in de kijker" bracht ons bij Dranken Koen Van Dyck in Tielt-Winge, op een steenworp van het bekende “Gouden Kruispunt”. We ontmoetten er Koen en zijn echtgenote Dorina. Jonge ondernemers met een frisse kijk op de sector en een duidelijke visie. Het is duidelijk dat hier ondernemers zitten die de zaken professioneel aanpakken. Zo worden tijdens het interview diverse rapporteringen boven gehaald om wat wordt gezegd te staven. Koen en Dorina laten niets aan het toeval over.

Wat kunt u ons vertellen over de geschiedenis van de familiezaak?

Koen: “De zaak bestaat al meer dan 80 jaar. Mijn overgrootvader heeft de bierhandel opgestart en ging rond met paard en kar, zoals het toen gebruikelijk was. We hadden zelfs ons eigen bier, het Bets Bier. Zoals bij veel drankenhandelaars van toen hield mijn grootmoeder een café open terwijl mijn grootvader met bier rondreed. Ik ben dus zelf de vierde generatie van een drankenhandelaar. Sinds mijn achttiende ben ik actief in de zaak en in 2007 heb ik het bedrijf volledig overgenomen.”

Door de jaren heen hebt u ongetwijfeld strategische keuzes moeten maken met betrekking tot de toekomst van de firma…

“Zeven jaar geleden hebben we volledig alles nieuw gebouwd en onze oppervlakte 6 keer vermenigvuldigd. De bedoeling was toen om ons gans assortiment uit te breiden en ons meer te specialiseren in wijnen en bubbels. De reden hiervoor was de verandering van de markt. Er zijn steeds minder drankenhandelaars. Van diegene die actief blijven wordt verwacht dat ze hun aanbod diversifiëren. Dat hebben we ook gedaan door ons aanbod aan geschenken en verpakkingen uit te breiden. En we hebben een ruimere parking aangelegd en een degelijke winkel gebouwd met een mooi interieur.”

“Een andere keuze die we gemaakt hebben is om meer selectief te zijn in ons klantenbeheer. Voor ons is het belangrijker om onze goede klanten te behouden dan zonder onderscheid nieuwe klanten te maken. Ook wat betreft het segment van de festiviteiten gaan we nu veel selectiever te werk. Kleine feesten doen we bijvoorbeeld bewust niet meer.”

Dorina: “We hebben heel hard gewerkt aan ons imago van drankenspecialist met een zeer breed aanbod. Om dat te verwezenlijken organiseren we zeer regelmatig degustaties. Zowel  van wijnen waar we er meer dan 200 van op voorraad hebben. Maar evengoed gins en bubbels. Op deze degustaties is iedereen uitgenodigd. We focussen wel op het lokale niveau omdat we de continuïteit willen garanderen. Ons uitgangspunt is dat de mensen tegenwoordig een beleving nodig hebben. Naar de drankenhandelaar gaan moet meer betekenen dan gewoon naar de winkel te gaan. Door onze degustatieavonden en permanente “proeftap” krijgen we meer volk over de vloer en kunnen we een ruimer publiek tonen dat we veel te bieden hebben. We zijn hier zo van overtuigd dat we in deze richting zullen blijven investeren. We zijn van plan om nog verder uit te breiden en te voorzien in een permanente degustatieruimte en een aparte afhaalzone.”

Koen: “Momenteel hebben we op het vlak van onze activiteiten een verdeling van 70%-30% in het voordeel van de horeca en de festiviteiten. Wél merken we dat het aantal horecaklanten gestegen is terwijl het volume per POC daalt. Het betekent dat er harder gewerkt moet worden om hetzelfde te verdienen. We zijn van oordeel dat de verkoop bij bestaande klanten in de breedte moet groeien. Het is trouwens één van de kernelementen van ons beleid: de verkoop bij bestaande klanten moet geoptimaliseerd worden. Op dat vlak is de mentaliteit aan het veranderen. Vroeger hadden caféuitbaters bijvoorbeeld één koffiemerk waar ze niet van wilden afwijken. Ons werk als drankenhandelaar bestaat er ook in om ze te overtuigen dat ze hun aanbod moeten verruimen. Dit doen we onder andere via onze degustaties. Gelukkig stellen we vast dat onze inspanningen beloond worden.”

Dorina: “Een andere bewuste keuze is het feit dat we onze zaak op menselijke schaal willen houden. We willen het als bedrijfsleiders nog allemaal zelf in de hand houden. Het contact met de klant is voor ons zo belangrijk dat we niet te groot mogen worden. We hebben momenteel een team van 5 personen en we willen bewust niet naar bijvoorbeeld 15 gaan. We hebben een super team en leuke klanten en willen het graag zo houden. Ons team is voor ons superbelangrijk en is essentieel voor het uitwerken van onze visie. We zien ons bedrijf als de spreekwoordelijke ketting, die maar zo sterk is als haar zwakste schakel. Een goede relatie met het personeel is daarin onontbeerlijk. Zo drinken we elke vrijdag iets met het team. In de zomermaanden organiseren we elke maand een barbecue met de werknemers. En in de winter wordt het dan een pizza... Terwijl Koen zich meer bezighoudt met de horecaklanten, ben ik zelf bezig met de winkel, de boekhouding en de marketing. Zo vullen we mekaar aan en vormen we zelf een goed team!”

“We zijn ook veel bezig met onze website en actief op social media, onder andere op Facebook. We merken dat dit het jongere publiek aantrekt en dat we hiermee ook onze naambekendheid vergroten. Telkens de inspiratie vinden om iets leuks in de kijker te zetten, wordt vaak beloond met de nodige “vind–ik–leuks”…”

Wat vindt u bijzonder leuk aan het beroep van drankenhandelaar?

Koen: “Eerst en vooral de variëteit van het beroep. Op een heel jaar heeft een drankenhandelaar veel verschillende dingen om handen. In de winter zijn het de feesten en de fuiven, terwijl het in de zomer meer rond de horeca draait.”

Dorina: “Wat ook zeker aangenaam is aan ons beroep zijn de bezoeken aan het horeca-cliënteel. Dit betekent dus lekker gaan eten… Het feit dat onze inspanningen openbaar beloond worden is heel fijn. Zo zijn we al 5 jaar tot winnaar van de AB InBev WEP bekroond. De zichtbaarheid in de pers die er uit voort vloeit is ook een heel mooie beloning. En laten we het eerlijk toegeven: op het podium staan is ook wel héél plezant!”

U zult ook wel geconfronteerd worden met uitdagingen…

Koen: “In het algemeen is ons beroep kapitaalintensief. Er zijn de vrachtwagens, de heftrucks, enorme stock, enzoverder. Je spreekt toch snel over zware investeringen. Het is dan ook begrijpelijk dat het voor iemand die van nul begint niet gemakkelijk is om een drankenhandel op te starten.”

“Een grote uitdaging voor ons, is het vinden van de juiste mensen om ons team te versterken. We hebben ervaren dat het niet gemakkelijk is om de juiste mensen te rekruteren. Soms hebben we de indruk dat de mensen tegenwoordig enkel willen werken wanneer het voor hun past.”

“Iets anders is de snelheid waarmee alles vooruit gaat vandaag. Je moet voortdurend je processen optimaliseren om mee te blijven en je klanten te behouden. Op dat gebied vrezen we dat de Belgische politiek niet altijd mee is met zijn tijd.”

Wat betekent FEBED voor u en wat zijn uw verwachtingen voor de toekomst?

“FEBED verdedigt op nationaal vlak onze belangen, onder andere bij de politieke instanties. Iemand hebben die je verdedigt kan alleen maar positief zijn. We doen ook regelmatig een beroep op de modelcontracten van FEBED, omdat we er op die manier zeker van zijn dat onze contracten up-to-date zijn. Een niet te verwaarlozen voordeel van het FEBED lidmaatschap zijn ook de voordelen waarvan we genieten via de aankoopgroepering Freedom.”

“Voor de toekomst hopen we dat FEBED zich blijft inzetten voor een reglementering van de waterfilters in de horeca. Dat wordt een steeds groter probleem. Je kan je trouwens veel vragen stellen bij de hygiëne van een dergelijk systeem.”

“We verwachten tot slot van FEBED dat ze ons beroep in een positief daglicht zetten, met als inzet het imago van de drankenhandelaar voor de jongste generatie. Zo mag de drankenhandelaar niet altijd aanzien worden als de grote boeman en de horeca uitbater als het slachtoffer. Men moet ook kijken naar welke investeringen we doen voor de sector.”

Is er een tip die u met uw collega’s wenst te delen?

Dorina: “Blijven innoveren is ons motto. We moeten mee zijn met onze tijd, want de mensen kijken naar ons. Een typisch voorbeeld: onze toog wordt elke week herschikt. Een klant die elke week onze winkel binnenstapt, ziet dus geen twee keer hetzelfde. Blijven innoveren dus, maar wél gezond blijven investeren!”

www.drankenvandyck.be