Deze zomer geen typische Coca-Cola marketingcampagne, maar een oproep om verpakkingen te recycleren

vrijdag 7 juni 2019 —

"Een World Without Waste. Een wereld zonder afval. Dat is ons wereldwijde ambitieuze doel. Om hier ons steentje aan bij te dragen hadden we natuurlijk al ons duurzaamheidsactieplan This is Forward." Deze zomer brengt Coca-Cola één van zijn actiepunten uit dat plan heel concreet tot leven. Ze gebruiken hun merk om de consument tot recycleren te inspireren én voor het eerst in België, lanceren ze een petfles die volledig gemaakt is uit gerecycleerd plastic.

Ben Bijnens, Country Manager Benelux bij Coca-Cola Services: “We gebruiken deze zomer onze grootste troef: de kracht van ons merk. Dat doen we in een eerste fase door iedereen wakker te schudden. We zeggen onomwonden: ‘Koop geen Coca-Cola als je ons niet helpt recycleren’.” Deze boodschap zal een week lang zichtbaar zijn op sociale media, online media en affiches. “In een tweede fase, gedurende de rest van de zomer, gaan we de mensen op de man af vragen: ‘Help ons recycleren’. Want we kunnen het niet alleen.”

“Met deze boodschap willen we de aandacht van de consument trekken.” Aan het woord is Etienne Gossart Country Director Belux bij Coca-Cola European Partners. “Vandaag wordt ongeveer 85% van onze plastic verpakkingen ingezameld voor recyclage, maar dat is niet genoeg. We hopen met deze recyclagecampagne een tandje bij te steken en klanten, partners en consumenten te inspireren om verpakkingen in te zamelen en samen de volle 100% te bereiken.”

Coke is er namelijk, samen met heel wat andere partijen van overtuigd dat ze verpakkingen waar mogelijk moeten verminderen en dat alle verpakkingen, inclusief plastic, zo veel mogelijk moeten worden ingezameld en niet in de natuur thuishoren.

Bovendien zal de consument op de grote zomerfestivals straks in primeur een Coca-Cola kunnen drinken uit een flesje dat voor 100% (uitgezonderd dop en etiket) gemaakt is van gerecycleerd plastic.

Ben Bijnens: “De Coca-Cola festivalfles uit 100% gerecycleerd plastic is een sterk signaal: we geloven zeer hard in de circulaire economie. Vandaag zit er gemiddeld 26% gerecycleerd plastic in onze flessen, dat willen we uiterlijk in 2025, maar liefst zo snel mogelijk optrekken naar 50%. Meer en beter recycleren is absoluut noodzakelijk en moet voor elke consument, zowel thuis als onderweg de logische reflex worden. Zo zal er steeds meer kwalitatief gerecycleerd plastic voorhanden zijn, om van gebruikte flessen nieuwe flessen te maken. Meer recycleren is de doelstelling van deze campagne. Die is trouwens een wereldprimeur, wat duidelijk aangeeft hoe belangrijk wij dit onderwerp vinden.”

Etienne Gossart:  “We bouwen hiermee verder aan een verhaal dat we, zeker op de festivals, al jaren brengen en werken zo, samen met de consument aan het uiteindelijke doel: een wereld zonder afval.”

www.cocacolabelgium.be