Brouwerij van Chimay opent haar nieuwe bottellijn

woensdag 29 mei 2019 —

Recent opende de brouwerij van Chimay haar nieuwe bottellijn aan de industriezone van Baileux in de aanwezigheid van lokale autoriteiten, klanten en verdelers uit de hele wereld.

Het bier van Chimay wordt vandaag nog steeds in de abdij van Scourmont gebrouwen. Dat gebeurt al sinds 1862 toen de Chimay Rouge hier voor het eerst het licht zag. Om het label van trappistenbier te verkrijgen, moet een bier trouwens binnen de muren van een abdij geproduceerd worden.

De kantoren, de bottellijn, de opslagruimte en de laadkaaien werden in 1989 verhuisd naar de industriezone van Baileux om de rust voor de inwoners rond de brouwerij (af- en aanrijden van vrachtwagens) te bewaren maar ook omdat de locatie te klein werd.

30 jaar later verplichtte het gebrek aan plaats en flexibiliteit voor nieuwe verpakkingsprojecten de brouwerij om te investeren. De opslagruimte is ontoereikend geworden. De vier bieren van Chimay worden allemaal in de fles of in vaten gegist. Ze worden nadien 21 dagen in een kamer op temperatuur bewaard vooraleer ze naar alle uithoeken van de wereld verstuurd worden. Er werd dan ook beslist om een nieuw gebouw voor een nieuwe bottellijn te bouwen. “Via die nieuwe lijn kunnen we de laatste technologische snufjes op het vlak van kwaliteit en respect voor het milieu integreren. Bovendien kunnen we de ruimte die door onze oude bottellijn ingenomen werd, gebruiken om onze hergistingshal uit te breiden”, klinkt het.

Het gebouw van 10 000 m² werd uitgebreid met een nieuwe hal van 4000 m². De nieuwe bottellijn bevindt zich in de nieuwe hal. In totaal werd bijna 17 miljoen euro geïnvesteerd in machines en gebouwen. 

“Deze nieuwe lijn verbetert de kwaliteit van de processen en producten van de brouwerij en heeft een positief effect op onze ecologische voetafdruk. Een mooi voorbeeld van drie van de vijf waarden van het bedrijf: kwaliteit, respect voor personen en duurzaamheid. De twee andere belangrijke waarden voor Chimay zijn de ontwikkeling van de regio en sociale ondersteuning. Twee waarden die het bedrijf op een discrete manier benadert.”

Chimay draagt het milieu een warm hart toe en wil zijn ecologische voetafdruk verkleinen. De nieuwe lijn verbruikt minder elektriciteit, minder brandstof en minder water. Daarnaast werden er op het dak van de hal 1200 zonnepanelen gelegd om energie te verschaffen voor de werking van deze lijn.

De brouwerij koos in 2008 al voor zonne-energie door een gedeelte van de gebouwen met 305 m² zonnepanelen te bedekken.

Elk jaar investeert de brouwerij tussen drie en vijf miljoen euro in materiaal en gebouwen om haar energie-efficiëntie te verhogen en een uitmuntende kwaliteit te garanderen.

Bron: Horeca Magazine