Brouwerij Roman doet intrede op bio biermarkt

vrijdag 1 juni 2018 —

Brouwerij Roman lanceerde op 23 mei niet één maar twee biobieren en doet daarmee haar intrede op de bio biermarkt. Volgens Carlo Roman is de tijd rijp om op de biologische kar te springen: “zowel het duurzame aspect als de populariteit van biobier heeft ons over de streep getrokken.” De bieren worden uitgebracht onder het merk Adriaen Brouwer, dat met deze lancering verder uitgebouwd wordt als sterk merk naast Ename en Gentse Strop.

Adriaen Brouwer breidt uit met twee degustatiebieren: de Adriaen Brouwer Tripel en de Adriaen Brouwer Oaked. Met ingrediënten als koriander, curaçao en Belgische biohoppen resulteert de Adriaen Brouwer Tripel in een kruidige premium biotripel met 9 procent alcoholvolume. De tweede nieuwkomer is de Adriaen Brouwer Oaked (10 procent alcoholvolume). Dit bruine degustatiebier is gebaseerd op het gelimiteerde winterbier ‘Adriaen Brouwer Winter Wood’ en werd dus ook gerijpt op het hout van sherry- en whiskyvaten. De Winter Wood wordt zo een vaste referentie, weliswaar onder een andere naam en 100% biologisch.

Brouwerij Roman tilt met de Adriaen Brouwer Tripel en de Adriaen Brouwer Oaked het merk Adriaen Brouwer naar een hoger niveau. “Adriaen Brouwer wordt vaak geassocieerd met bruin bier dat momenteel eerder een nicheproduct is, terwijl het merk veel meer potentieel heeft”, vertelt marketing manager Thomas Lauwaert. “Door een tripel, die dus blond én bio is, toe te voegen aan het assortiment laat het merk Adriaen Brouwer net zoals de schilder zijn veelzijdigheid zien.”

De Adriaen Brouwer Tripel en Adriaen Brouwer Oaked zijn beide biobieren. Dat wil zeggen dat alle ingrediënten die gebruikt worden om het bier te brouwen op biologische wijze geteeld worden. Dit is een primeur voor de brouwerij die bestaat sinds 1545. De keuze om biobier te brouwen komt er niet zomaar, verklaart Carlo Roman: “Brouwerij Roman draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. Biologische bieren brouwen is dus een logische volgende stap binnen ons proces van duurzaam ondernemen.”

Daarnaast blijft de interesse voor bioproducten toenemen. Van elk ‘gewoon’ product bestaat er een biologische tegenhanger en dat is bij bier niet anders. “Wanneer we nieuwe bieren brouwen, houden we rekening met de behoeften van onze consumenten,” licht Carlo Roman toe. “We merkten dat de vraag naar biobier bleef toenemen, waardoor het idee gegroeid is om biologisch bier te brouwen.”

www.roman.be