Brouwerij de leite steekt de BIER-familie in een nieuw kleedje en gaat ook bio

vrijdag 27 september 2019 —

Brouwerij De Leite staat bekend voor haar gevarieerd gamma bieren, haar zin voor kunst en de speciale namen van de bieren.  Op vraag van de klanten werkte ze aan meer herkenbare labels.  Ook een eerste Bio-Bier werd boven de doopvont gehouden.

‘De Leite Bieren’ vormen één grote familie.  De naamkeuzes onderstrepen dat: Het eerste bier (2008), de ‘Femme Fatale’, kreeg snel een echtgenoot - de ‘Bon Homme’, een bier voor de vader van brouwer Luc Vermeersch.  Volgden een tripel met de naam ‘Enfant Terriple’, een bitter bier met naam ‘Ma Mère Spéciale’.  En nog daarna ‘Merci Maman’, Cuvée Mam’zelle,  Cuvée Jeun’homme en Cuvée Soeur’Ise. In 2019 breidde de familie uit met Cuvée Oncle Pol, Cuvée Père Passionist en Cuvée Copain.

Nieuwe labels

De familie Vermeersch is een hechte familie.  Rik Vermeersch, de neef- kunstenaar van de brouwer maakte het eerste etiket.  Een mooi kunstwerk werd het label van de Femme Fatale.  Alle nieuwe bieren kregen ook een werk mee van één van de vele kunstenaars uit de familie.  Soms kwamen voorstellen om voor een meer commercieel etiket te gaan.  Luc wilde daar zelfs niet aan denken.  Tot op een dag een vriend-bierhandelaar hem op een aantal dingen wees.  Hij vertelde Luc dat de bieren van de Leite steeds meer fans kregen en goed verkochten.  Maar de mensen regelmatig aan de kassa van zijn drinkcenter kwamen en vroegen naar de andere bieren van De Leite.  Dan ging hij mee om hen de bieren aan te wijzen.  Meestal kwamen de klanten dan nog eens terug met wat ‘De Leite Bieren’ in de hand.  Ze konden niet altijd de naam goed lezen of ze begrepen niet altijd welk soort bier het was.

De opdracht begon helder te worden.  Er werd gewerkt rond 5 thema’s :

  • Respect voor de kunst
  • De naam van de brouwerij centraal : De Leite als kwaliteitskoepel
  • De naam van het bier helder
  • Een korte beschrijving van het soort bier
  • Transparantie : een eenvoudige uitleg rond smaak, alcohol, calorieën, kleur en bitterheid.

De brouwerij legde het resultaat voor aan een aantal klanten.  Na nog wat aanpassingen kunnen ze nu eindelijk de nieuwe etiketten voorstellen.  De uitrol naar alle distributie-punten is begonnen.

Femme Fatale Bio

De brouwerij kreeg meer en meer vraag om ook een bio-bier in zijn gamma op te nemen.

De brouwer ging te rade bij een collega-brouwer-hoppeboer, Joris Cambie.  Uit zijn verschillende hoppen koos hij er een aantal uit die in het nieuwe idee zouden passen.  Na een aantal kleine proefbrouwsels lag het recept vast.  Het zou een bio versie worden van de Femme Fatale.

Het bier werd zowel in 33 als 75 cl gebotteld.  De Femme Fatale – BIO zag het levenslicht en werd begin september aan de wereld voorgesteld.

Ondertussen tekent zich een boeiend nieuw parcours af.  In het hoofd van Luc gisten al andere recepten.  “Eerst nog een beetje de markt beluisteren, maar zo boeiend!” zegt de enthousiaste brouwer.  Wordt zeker vervolgd.

www.deleite.be