Andere nieuwtjes

woensdag 3 mei 2017 —

Bier voor onder de douche!

De Zweedse brouwerij PangPang Brewery heeft een biertje ontworpen voor onder de douche. Met het ‘Shower Beer’ (echte naam) wordt gemikt op mensen die voor het uitgaan nog even douchen. Het bier zit in een bruin flesje van 18 cl en heeft een alcoholpercentage van 10 procent. De bedoeling is om het bier snel op te drinken. Er is naar verluidt opzettelijk gekozen voor een hoog alcoholpercentage om zo te zorgen dat het bier direct ‘effect’ heeft.

Sligro neemt groothandel ISPC mogelijk over

Sligro neemt de Belgische horecagroothandel ISPC over. Daarmee bouwt de Nederlandse grossist zijn aanwezigheid op de Belgische markt verder uit.

ISPC is een toonaangevende Belgische horecagroothandel met gecombineerde zelfbedienings- en bezorgvestigingen in Gent en Luik. Het bedrijf beschikt ook over een groothandel in verse vis te Brussel en is actief in de betere horeca met een spin-off naar de gezondheidszorg. Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 86 miljoen euro en stelt 250 mensen tewerk.

"Wij zijn ontzettend blij met deze overname in de Belgische foodservicemarkt", zegt Koen Slippens, topman van Sligro in een persbericht. "Dit biedt ons de kans versneld te starten met de opbouw van ons vestigingsnetwerk voor Sligro. Onder de namen Sligro/ISPC zullen we een netwerk van zelfbedienings- en bezorggroothandels uitbouwen voor horeca en grootverbruik in België." JAVA Foodservice, dat Sligro vorig jaar overnam, zal zich verder ontwikkelen tot specialist in haar segmenten.

Samen met de omzet die nu al vanuit Nederland bezorgd en de omzet van JAVA, realiseert Sligro na deze overname al een jaaromzet van ruim 240 miljoen euro in België. Het moederbedrijf zelf is goed voor 2,7 miljard euro omzet per jaar.

Sligro koopt ISPC over van eigenaar en CEO Ivan Sabbe, die vroeger nog aan het hoofd stond van supermarktketen Lidl. ISPC neemt met de overname volgens hem een wissel op de toekomst. "Dit is een belangrijke nieuwe stap voor het bedrijf en zal bijdragen tot de verdere groei van ISPC onder de namen Sligro/ISPC. Ik ben ervan overtuigd dat we hierdoor ons trouw cliënteel nog beter zullen kunnen bedienen", zegt hij.

Vergunningsproblemen vertragen Belgische plannen Sligro 

Sligro gaat pas in 2018 een eerste eigen groothandel openen in België. Volgens het bedrijf is de vertraging te wijten aan tegenkanting van lokale concurrenten, waardoor het behalen van de vergunningen meer tijd in beslag neemt dan verwacht.

Oorspronkelijk was het nochtans de bedoeling dat Sligro eind vorig jaar of ten laatste begin dit jaar een eerste eigen groothandel zou openen in België. “Daarbij hadden wij reeds geanticipeerd op het verzet van onze concurrenten op het gebied van vergunningprocedures”, aldus directievoorzitter Koen Slippens in het jaarverslag van Sligro Food Group. “Helaas blijkt dat de concurrenten ervoor kiezen ons primair op deze wijze te bestrijden in plaats van met open vizier de concurrentie op de markt met ons aan te gaan.”

Sligro haalt momenteel al 39 miljoen euro omzet bij Belgische klanten, die het vanuit Nederland bevoorraadt of die naar de Nederlandse winkels in de grensstreek komen. Vorig jaar nam het ook de Belgische groothandel Java over, dat ook 106 miljoen euro omzet haalde in 2016. Bovendien raakte onlangs bekend dat het ook de Belgische horecagroothandel ISPC gaat overnemen, waardoor Sligro ondertussen wel voorligt op de oorspronkelijke groeiplannen in België.