AB InBev gaat Nespresso achterna met biercapsules

vrijdag 18 januari 2019 —

AB InBev lanceert een machine met capsules waarmee klanten thuis cocktails en bier kunnen maken. Dat doet het samen met de frisdrankenmaker Keurig Dr. Pepper, dat enkele aandeelhouders deelt met de Belgische biergigant.

Inwoners van de Amerikaanse stad St. Louis in de staat Missouri kunnen sinds enkele weken een Drinkworks kopen. Dat is een apparaat dat cocktails en bier maakt zoals Nespresso en Senseo dat al jaren doen met koffie. Klanten kunnen met het toestel thuis onder andere een margarita, gin-tonic en mojito maken, maar ook de bieren Bass, Becks en de Belgische cider Stella Artois Cidre. De Drinkworks kost 299 dollar (262 euro), één cocktail zo'n 4 dollar. Binnenkort komen ook wijn en niet-alcoholische dranken in het aanbod.

Wie een biertje wil brouwen, steekt een capsule met een sterk geconcentreerd brouwsel in het toestel. De Drinkworks verdunt het goedje met gekoeld water en voegt indien nodig bubbels toe. De capsule voor een cosmopolitancocktail bevat bijvoorbeeld 50 milliliter vloeistof met 36 procent alcohol en wordt aangelengd tot 118 milliliter en 15 procent alcohol.

Het gaat om een testproject van de Belgisch-Braziliaanse biergroep AB InBev en de Amerikaanse frisdrank- en koffiemaker Keurig Dr. Pepper. De Amerikanen maakten het toestel en de Belgen ontwikkelden de bierbrouwsels in AB InBevs belangrijke onderzoekscentrum in Leuven.

AB InBev lanceert het toestel naar eigen zeggen om zijn klanten het leven makkelijker te maken en het milieu te sparen. 'De Drinkworks maakt thuis cocktails maken makkelijker. Gebruikers moeten geen rekening houden met complexe recepten', zegt woordvoerder Laure Stuyck. 'De Drinkworks brengt de café-ervaring naar je thuis. Het toestel leidt ook tot minder afval en de capsules wegen 30 procent minder dan klassieke drankjes.'

Begin juni komt het toestel ook op de markt in Florida en Californië. 'Plannen om de Drinkworks buiten de VS en Canada te verkopen zijn er niet.'

Dat AB InBev het toestel samen met Keurig Dr. Pepper maakt, is wellicht geen toeval. De bierreus en de maker van frisdranken als Dr. Pepper, Orangina, Schweppes en 7up hebben nauwe banden. Zo is Olivier Goudet, de voorzitter van de raad van bestuur van AB InBev, ook de CEO van Keurig Dr. Pepper-eigenaar JAB. Ex-JAB-CEO Peter Harf is de ex-voorzitter van AB InBev.

Bron: De Tijd