2e editie van Tournée Minérale is gestart

vrijdag 2 februari 2018 —

Op 1 februari start een nieuwe editie van de Tournée Minérale, waarbij zoveel mogelijk mensen een maand lang geen alcohol drinken. Het is duidelijk dat de drankenhandelaars niet zaten te wachten op een tweede editie van de actie.

Vorig jaar was de Tournée Minérale een schot in de roos. Het leek wel of iedereen resoluut koos om een maand vrijwillig te vasten. Voor de drankenhandelaars was de actie alvast negatief op het vlak van hun omzetcijfer. Het gemiddelde omzetverlies op alcoholische dranken liep op tot 15%. Daartegenover steeg de verkoop van waters, frisdranken en fruitsappen met 3,3%. Het zal dan ook niet verbazen dat de meeste drankenhandelaars niet staan te springen voor deze nieuwe editie van de Tournée Minérale. Door al het mediageweld voelen drankenhandelaars zich geviseerd. Dat wil niet zeggen dat de sector gekant is tegen initiatieven die de gezondheid van de burgers wil verbeteren. Integendeel. De sector zelf pleit voor een verantwoord alcoholgebruik, waar iedereen het hele jaar door verstandig omspringt met alcohol.

Wat wringt bij de drankenhandelaars is dat de Tournée Minérale alle aandacht richt op één element inzake gezondheid, met name alcohol. Het is een beetje als een actie opzetten om ons meer te laten bewegen en dat in de markt zetten via een wedstrijd om niet meer te kijken naar de dagelijkse feuilletons op tv. “Ik kan je verzekeren dat de mensen die dat feuilleton maken - en om dat te kunnen maken investeren in camera’s, decors, kostuums, acteurs en actrices - een dergelijke actie niet zullen verwelkomen, ook al zijn ze voorstander om de mensen meer te laten bewegen”, zegt Gilles Vandorpe, directeur van FEBED. Hetzelfde geldt voor drankenhandelaars. Ook zij investeren in hun onderneming en worden opnieuw geconfronteerd met een actie die hoogstwaarschijnlijk een negatieve impact zal hebben op hun omzetcijfer. Tenzij het alcoholvrije gamma er toe zal leiden dat het verlies aan omzet aan de andere kant kan worden gecompenseerd, weegt dit soort acties op de mogelijkheden om te investeren in de eigen activiteiten, de horeca of de werknemers.

Toch heeft de sector ook de opdracht om in te spelen op de wijzigende consumentenvoorkeuren. Daarom heeft FEBED ook zelf een brochure verspreid onder de drankenhandelaars met een overzicht van alcoholvrije alternatieven. Diverse producenten spelen volop in op het alcoholvrije gamma. Alcoholvrije bieren zijn in opmars en cocktails veranderen spontaan in mocktails. Als de Tournée Minérale een verdienste heeft, dan is het wel dat mensen die liever geen of minder alcohol drinken – om wat voor reden dan ook – nu een uitgebreid assortiment ter beschikking hebben. Maar dat garandeert natuurlijk nog niet dat het omzetcijfer op peil blijft. Het duurt sowieso een tijdje vooraleer wijzigende consumentenvoorkeuren correct zijn vertaald naar een nieuw gamma, commerciële voorwaarden, stocks,…